Даний план базується на 10-ти пунктах:
1. Аналіз середовища, який містить в собі умовний перелік питань:
- Чи відомі вам випадки, які можна класифікувати як булінг?
- Чи в навчальному закладі діти, які знаходяться в зоні ризику?
- Які є стійкі стереотипи серед дітей та викладачів?
- Хто може бути партнерами з протидії булінгу?
- Які є громадські організації які можуть провести навчання педагогів?
- Чи є шкільний офіцер поліції у вашому місті?
- Хто із батьків може допомогти у боротьбі з явищем булінгу?
2. Опрацювання методики оперативного реагування на булінг Фарста.
3. Запросити шкільного офіцера поліції, він або вона також проведе оцінку становища у навчальному закладі.
4. Обов’язковою умовою профілактичних заходів щодо булінгу є ініціювати розробку системи безпечного інформування про випадки булінгу та знущання.
5. Найкращим способом профілактики є створення кодексу правил поведінки у навчальному закладі. Запропонувати спільну розробку шкільних правил, які поважатимуть гідність учнів та вчителів. Правила повинні бути простими, зрозумілими та доступними.
6. Запланувати навчально-просвітницькі заходи з питань прав людини, прав дитини, протидії дискримінації, толерантності, інформування про різноманітність людей у світі.
7. Застосовувати альтернативні методики з протидії та попередження булінгу. Наприклад, кіноклуб.
8. Запланувати батьківські збори на яких потрібно обговорити методи роботи в навчальному закладі з протидії насильства і цькування. Залучити активних батьків до роботи.
9. Діти повинні знати, куди вони зможуть звернутися за допомогою. Телефон національної дитячої гарячої лінії потрібно розмістити у доступних місцях та пояснити дітям у яких випадках ним можна користуватися.
10. Важливо спростовувати стереотипи та упередження як свої так і колег, і учнів. Головне, не зупинятися в дослідженні такого яскравого і різноманітного світу.
застосовувати різні стратегії щоб виправдатися. Вам не потрібно думати про реінтеграцію агресора в учнівський колектив, тому що нікому не відомо про що ви розмовляєте.
Четвертий крок. Якщо вдалося припинити булінг, то треба порадіти за себе та поділитися успіхами з колегами, подякувати їм за співпрацю та участь.
МЕТОД ФАРСТА
З даним методом кожна школа повинна мати групу з 5-6 викладачів, які можуть оперативно реагувати на ситуацію булінгу. Це прихована методика, тобто учасники випадку булінгу не знають, що її використовують. Звісно, вчителі повинні бути підготовлені за можливості в дану групу повинен входити шкільний офіцер поліції.
Метод Фарста – це метод залучення булерів до процесу припинення ситуації булінгу, а виконується ініціативною групою викладачів за участі шкільного офіцера поліції. Він складається з чотирьох кроків:
Перший крок. Поговорити з інформаторами, тобто з тими хто надав інформацію. Обережно розпитати жертву, намагатися надати жертві впевненості, показати що вона в безпеці, зібрати точну інформацію про те, що відбувалося. Потрібно як найточніше дізнатися: «Як?», «Коли?», «Хто?», «Де?», «Що робив?», «Як часто?», «Хто брав участь?». Запропонувати жертві, якщо це потрібно, вести щоденник булінгу. Важливо, щоб ніхто з дітей не дізнався про цю бесіду і щоб агресори не були попереджені. Треба подумати чи потрібно в даному конкретному випадку залучати батьків.
Другий крок. Забезпечити собі підтримку з боку колег. Спланувати час, приблизно знадобиться 2 години. Варто, попередити колег, що булери будуть викликатися з занять, повідомивши завчасно час коли це відбудеться. Подумати, чи потрібен протокол бесіди та хто буде його вести.
Третій крок. По одному викликати булерів з уроку, не попереджуючи їх заздалегідь. Розпочати розмову допоможе лист-опитувальник, так звана анкета для бесіди з булером (за методом Фарста). Говорити потрібно впевнено, ясно і зрозуміло, предметно за темою, зберігати спокійний тон. Варто дати зрозуміти, що поведінка булера є неприйнятною і що він повинен нести відповідальність за те що заподіяв. Необхідно зробити агресора своїм партнером в боротьбі проти булінгу, але треба бути готовими до того, що агресор буде застосовувати різні стратегії щоб виправдатися. Вам не потрібно думати про реінтеграцію агресора в учнівський колектив, тому що нікому не відомо про що ви розмовляєте.
Четвертий крок. Якщо вдалося припинити булінг, то треба порадіти за себе та поділитися успіхами з колегами, подякувати їм за співпрацю та участь.